Eivind Aarset har greid det mesterstykket å skape sin helt egne og umiskjennelige identitet. Han har en formidabel dynamikk i uttrykket sitt. I det ene øyeblikket kan han spille de sarteste gitartonene som noensinne har kommet ut av en elektrisk gitar, og i neste øyeblikk kan han vrenge ut den mest brutale støyen du kan tenke deg. Men han har et enestående gehør når det gjelder å lytte, og kun spille det som musikken krever. Han setter aldri seg selv foran helheten. Samtidig har han en trang til å utforske musikalske retninger som måtte by seg, noe som gjennom årene har åpnet dører til samarbeid med størrelser som Jon Hassell, Marilyn Mazur, Dhafer Youssef, Andy Sheppard, Laurie Anderson og Bill Laswell.

Etter å ha vært en av Norges mest benyttede session-musikere og spilt med det som kunne krype å gå av artister fra øverste hylle på 80og 90-tallet, ble han kjent for et publikum utenfor Norge gjennom sitt mangeårige samarbeid med Nils Petter Molvær. Da han debuterte som soloartist med albumet «Èlectronique Noire» i 1998, kalte The New York Times platen for «...one of the best post Miles electric jazz albums». Hans forrige album, «Dream Logic» (2012), ble av Jazzwise beskrevet som «...the most significant album to come out of Norway since «Khmer» in the late 1990s».
Det er altså en betydelig skikkelse i norsk musikkliv som nå besøker oss på Hadeland.

Line up:
Eivind Aarset - gitar, elektronics
Audun Erlien - bass
Erland Dahlen - trommer, perk, sag, klokkespill
Wetle Holte - trommer, perk, elektronics

Aarset ble tildelt Buddy-prisen for 2021.
Det kan du lese om her:
https://www.ballade.no/.../buddy-prisen-2021-til-gitarist...

Eivind Aarset (foto: Tore Pettersen)

Wetle Holte - Erland Dahlen (foto: Tore Pettersen)

Wetle Holte (foto: Tore Pettersen)

Audun Erlien - Erland Dahlen (foto: Tore Pettersen)

Wetle Holte - Erland Dahlen (foto: Tore Pettersen)

Eivind Aarset (foto: Tore Pettersen)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2022

Helge Lien Trio – Revisited (Ozella Music 2022)

Med den forførende balladen “Popkoral», har Helge Lien oppnådd det umulige: 5,5 millioner strømminger – så langt. Etter 10 studioalbum, internasjonalt gjennombrudd med klassikeren Hello Troll i 2008 og et nytt hjemmepublikum i Japan, var det lagt et godt grunnlag for suksessen til Popkoral. Slik det nye delvis-live-albumet «Revisited» viser, har ikke disse triumfene stillet tørsten etter å eksperimentere: Bandet låter lekent og lidenskapelig som aldri før.

Det må sies, Lien, Knut Aalefjær (trommer) og Johannes Eick (bass) har bare spilt sammen siden nedstengingen. Så hvorfor låter de så samspilt? Aalefjær er en del av svaret her. Etter flere år har trioens opprinnelige trommeslager vendt tilbake, og dermed gjenforenes sjeler fra bandets ur-besetning. Det finnes flere legendariske episoder fra Aalefjær’s tid i bandet, som for eksempel den fascinerende de- og re-konstruksjon av Miles Davis’ «So What», eller spillejobber hvor cymbaler fløy over scenen i øyeblikkets hete.

Aalefjærs tilbakekomst er en kjærkommen vending for Lien, som beundrer store trommeslagere like mye som han beundrer store pianister. Når han hører på et band, trekkes oppmerksomheten først mot trommene. Fokus på groove, perkussiv fremdrift og rytme gjør at bandet umiddelbart skiller seg ut. På scenen er trioen en stram maskin heller enn en gruppe individualister – hver utøver bidrar til en felles visjon og skaper en tett, presist synkronisert samklang med hypnotiske, kvikksølvaktige pianoløp.

I roligere øyeblikk, derimot, vender musikk innover mot det mystiske og kler seg i mørkere nyanser. Trommene tilfører farge, bassen stiger ned i dypet og Lien leder lytteren gjennom et mangfold av intense, emosjonelle drømmetilstander. Best av alt, som «Revisited» viser, klarer bandet å skifte uanstrengt fra en tilstand til en annen, og spiller med forventninger og tøyer dynamikken akkurat slik de vil.

Fokuset på rytme og stemning er helt på linje med Liens tilnærming som utøver. Selv etter over 20 år, liker han at musikken er uforutsigbar, og han foretrekker å begi seg ut på reiser inn i det ukjente. Som lytter kan du likevel være sikker på en ting: Opplevelsen kommer til å ta fra deg pusten og røre deg. Hver gang.

Helge Lien (foto: Tore Pettersen)

Johannes Eick (foto: Tore Pettersen)

Knut Aalefjær - Johannes Eick (foto: Tore Pettersen)

Knut Aalefjær (foto: Tore Pettersen)

Helge Lien (foto: Tore Pettersen)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2022

Artisten og komponisten Susanna Wallumrød har tonesatt dikt av Charles Baudelaire (1821-67), fra hans en gang forbudte samling ‘Les Fleurs du Mal’. Kritikerrost og prisbelønt; Susanna har tidligere gjort suksess med tonesettinger av etterkrigspoeten Gunvor Hofmo. Denne gangen er det den franske modernisten Baudelaire som har fascinert Susanna og ført til en symbiose av Susannas musikk i samklang med hans dikt fra 1800-tallet i engelsk oversettelse.
Sangsyklusen Baudelaire & Piano fremføres nedstrippet med vokal og piano, og til Hadeland Jazzforum tar Susanna med seg elementer fra konsertforestillingen med samme navn, som først ble fremført på
Henie Onstad Kunstsenter i 2020. Musikk for kassettspiller komponert og spilt av Stina Moltu, elementer fra scenografien av Thale Kvam Olsen, og lyddesign av Ingar Hunskaar.

Vi møter et uhyggelig rollegalleri med hekser, hedninger, ulver, avvikere, bøller, spøkelser, vampyrer og onde ånder, mens sangene jobber seg gjennom lyst og askese, engler og demoner, ømhet og sadisme. Og tidens – ødeleggerens – nådeløse tann. Her er skjønnhet med et hint av det odde; synd som en altoppslukende avgrunn. Gjennom Susannas trollbindende fremførelse, finner Baudelaire sin ideelle formidler.

Susanna er kvinnen bak Susanna and the Magical Orchestra // Susanna // Susanna Wallumrød; hun har utgitt 14 kritikerroste album siden debuten i 2004. Hun er kjent for sine personlige tolkninger av blant
annet Joy Division, AC/DC, Dolly Parton og Henry Purcell, men også for sine sterke originaler, tonesetting av Gunvor Hofmos dikt og samarbeid med blant annet Ensemble neoN, Jenny Hval, amerikanske Bonnie ‘Prince’ Billy og samtidsdans-kompaniet Carte Blanche. Susanna har mottatt Rolf Gammleng-prisen, Radka Toneff Minnepris, Spellemannprisen tre ganger, EDVARD-prisen og Kongsberg Jazzfestivals store musikerpris DNB-prisen for sin virksomhet.

Susanna Wallumrød - vokal og piano
Stina Moltu - kassettspiller
Ingar Hunskaar - lyddesign

www.susannamagical.com

Susanna Wallumrød

Stina Moltu

Susanna Wallumrød - Stina Moltu

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2022

Siril Malmedal Hauge komponerer musikk som rører og fenger. Hun har allerede rukket å bli en av landets mest etterspurte vokalister gjennom flere prosjekter.

Hun har mottatt flere priser for sin musikk, og ble i år utnevnt som NTNU-jazzambassadør.

Hennes nye album "Slowly, slowly" kom ut våren 2020. "Slowly, slowly" treffer kroppen umiddelbart, og maner sansene dypere inn i øyeblikket. Den beskriver en bevegelse, en følelse. En repeterende oppfordring til å kjenne på det store i de små øyeblikkene som er rundt oss hele tiden. Bruset i brystet når du slipper styret på sykkelen i nedoverbakke, mosen fra skogbunnen som kjennes myk mot ryggen, og funnet av en blinkende skatt i fjæresteinene. Situasjoner som får tiden til å stoppe opp - bare litt. I et par sekunder.

Med seg har hun et formidabelt mannskap:

Martin Myhre Olsen - saxofoner
Kjetil Andre Mulelid - piano
Torgeir Hovden Standal - gitarer
Martin Morland - kontrabass
Henrik Lødøen - trommer

Presse om "Slowly, slowly":

«Siril Malmedal Hauges andre album er dristigere enn debuten, og etablerer henne i toppen av norsk musikk i 2021» - Dagsavisen

«Dette albumet burde være visittkort til lansering kloden rundt. Grensesprengende bra.» - Musikkmagasinet Puls

«Et lysende talent: Siril Malmedal Hauge er en raskt voksende stjerne på den norske jazzhimmelen.» - NRK

"Sammen med sitt formidable mannskap lander sangeren, låtskriveren sitt ambisiøse prosjekt silkemykt og fjellstøtt" - Terje Mosnes

«Et element som stadig blir tydeligere, er hennes allsidighet og hvor naturlig hun finner essensen i en sang. Hun fanger dens egenart og kler den i sitt bilde.» - Aftenposten

www.sirilmalmedalhauge.com

Kjetil Andre Mulelid - Martin Morland - Martin Myhre Olsen - Henrik Lødøen - Siril Malmedal Hauge - Torgeir Hovden Standal

Martin Morland - Martin Myhre Olsen - Siril Malmedal Hauge - Torgeir Hovden Standal

Martin Morland - Siril Malmedal Hauge - Henrik Lødøen - Torgeir Hovden Standal

Kjetil Andre Mulelid

Siril Malmedal Hauge - Henrik Lødøen - Torgeir Hovden Standal

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2021

Dark Roast

Ledet av vokalist Johan Helland er ‘Dark Roast’ et band med en sterk tilknytning til 70-talls-storhetene Curtis Mayfield, Bill Withers og James Brown. Med sitt kommende album

«Going Back, Moving Up!» byr de på levende groove-basert musikk fra øverste hylle.

Bandet varierer fra det energiske og dansbare til det vakre og sjelfulle. Blant catchy blåselinjer og gyngende komp synger vokalist Helland om livets små og store spørsmål.

«Vi ønsker å la publikum drømme seg bort i musikken, vekk fra hverdagens mas og støy» forklarer trommeslager Bård Berg.

Nå er det endelig tid for å invitere til konsert og bandet ser fremover til en tid der livemusikk igjen kan bli viktig del av en av våre liv.

Vokal - Johan Helland

Trompet - Adrian Barstad Andresen

Saksofon/gitar - Daniel Deltchev

Keyboards - Audun Haave Reknes

Bass - Markus Hafsund Gundersen

Trommer - Bård Jønland Berg

Følg Dark Roast:

Facebook: https://www.facebook.com/darkroastdarkroast

Instagram: https://www.instagram.com/darkroastband/

Hjemmeside: https://www.darkroast.no

Dark Roast

Bård Jønland Berg - Adrian Barstad Andresen - Daniel Deltchev

Audun Haave Reknes - Johan Helland - Markus Hafsund Gundersen

Bård Jønland Berg - Adrian Barstad Andresen

Audun Haave Reknes - Markus Hafsund Gundersen - Adrian Barstad Andresen - Daniel Deltchev

Dark Roast

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2021

En ny norsk supergruppe har sett dagens lys.

Etter et par suksessfulle og utsolgte spillejobber på norske festivaler i 2018 bestemte mesterbassisten Arild Andersen seg for å fortsette med å jobbe med dette bandet, parallelt med sin bejublede trio. Arild Andersen Group har nå spilt mange konserter sammen, både i Norge og i utlandet.

ARILD ANDERSEN GROUP kaller han bandet, der han har valgt noen av sine absolutte favorittmusikere fra den yngre generasjonen:

Marius Neset - sopran- og tenorsax. Han har gjort en kometkarriere både som saksofonist og komponist, med verk for store ensembler som London Sinfonietta, Bergens Philharmonic og KORK. Hans unike spillestil kan raskt gå fra tett og rytmisk kompleks til mykt og inderlig vakkert.

Helge Lien - piano. Hans delikate pianospilling, som finner inspirasjon i Bill Evans lyrikk, Keith Jarretts oppfinnsomhet og Brad Mehldaus subtile uttrykk, har skaffet ham internasjonal anerkjennelse. Han deltok nylig i EST Symphony-prosjektet og har gitt ut ti album med sin egen trio.

Håkon Mjåset Johansen - trommer, har spilt mye med Trondheim Jazzorkester, men også med masser av andre, for eksempel Garbarek, Bugge, Molvær, Motif, Hegge - og med selveste Chick Corea!

Arild Andersen selv - bassisten med den varme tonen, kan virkelig kalles en legende.

Stilig, allsidig og med et stort navn internasjonalt.

Allerede i 1967 begynte han å spille med Jan Garbarek, Terje Rypdal og Jon Christensen. De påfølgende årene spilte han med Sonny Rollins, Don Cherry, Chick Corea, Dexter Gordon, George Russell og mange mange andre. På 1980-tallet startet han det legendariske bandet Masqualero med Jon Balke, Nils-Petter Molvær, Jon Christensen og Tore Brunborg. De siste årene inkluderer samarbeid med blant andre Pat Metheny, Joshua Redman, Makoto Ozone og Marcin Wasilewski. Han har gitt ut 22 plater i eget navn på ECM. Hele diskografien er et stykke jazzhistorie. Men fremfor alt er han fast forankret i samtiden, og hans store spill og kreativitet er kombinert med en utsøkt teknikk. Han komponerer også fantastisk musikk, og det meste av repertoaret i Arild Andersen-gruppen består av Arilds låter.
Mer info på www.arildandersen.com


Sitat fra konsertanmeldelser:

”Det er ganske utrolig at en kvartett med fire individualister, fire musikere på øverste toppnivå, klarer å spille så vanvittig samstemt, som om de var en eneste felles musikalsk organisme…. Dessuten hadde vi sjefen for kvartetten, Arild Andersen, som virkelig ga sitt publikum noen magiske opplevelser på bassen, der han sto bøyd over instrumentet med et bredt smil og skuldrene litt oppheist av ren skjær begeistring.” Live Sætre, Dagningen (fra Dølajazz)

”Det kan skuldast alderen, men underteikna slit med å hugsa ein betre opningskonsert. Snakk om å setja standarden!” Nils Kvamsdal, Avisa Hordaland, Rubrik: ”Makelause Andersen” (fra Vossajazz)

”Andersen, med den største, feiteste og varmeste tonen i bassen, har vært en mester til å finne unge, spennende musikere å jobbe med og bli utfordra av. Slik er det også i dette bandet, men vulkanen Håkon Mjåset Johansen på trommer, lyrikeren i superklasse Helge Lien på piano og en av verdens beste og mest uttrykksfulle saksofonister anno 2020, Marius Neset, er jo både relativt unge, men alle godt etablerte også langt utenfor Harald og Sonjas grenser.” Tor Hammerø (fra Molde 2020)

Arild Andersen - Håkon Mjåset Johansen (foto: Tore Pettersen)

Arild Andersen - Håkon Mjåset Johansen (foto: Tore Pettersen)

Marius Neset - Arild Andersen (foto: Henning Velo)

Marius Neset - Arild Andersen (foto: Henning Velo)

Helge Lien (foto: Tore Pettersen)

Helge Lien (foto: Tore Pettersen)

Arild Andersen - Håkon Mjåset Johansen (foto: Tore Pettersen)

Arild Andersen - Håkon Mjåset Johansen (foto: Tore Pettersen)

Marius Neset - Arild Andersen (foto: Henning Velo)

Marius Neset - Arild Andersen (foto: Henning Velo)

Arild Andersen Group (foto: Henning Velo)

Arild Andersen Group (foto: Henning Velo)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2021

Hanna Paulsberg Concept runder 10 år og feirer med jubileumskonserter.

Fra Dagbladet, juli 2011:
«Saksofonist og låtskriver Hanna Paulsberg hadde med seg Oscar Grönberg (el-piano), Trygve Waldemar Fiske (bass) og Hans Hulbækmo (trommer), og under en bra besøkt gratiskonsert på den nye Lysthusscenen viste kvartetten betydelige ferdigheter i et modernistisk, melodibasert repertoar med god plass til både intrikate melodiforløp og riff og groover i høyt tempo. (….) Både hun og de tre andre musikerne i kvartetten skåret høyt på god instrumentbeherskelse og ungdommelig fryktløshet i optimistisk forening.» Utekonserten med det fortsatt ferske Hanna Paulsberg Concept på Kongsberg Jazzfestival i 2011 var mitt første møte med bandet som nå i 2020 markerer sitt 10-årsjubileum. Som Dagblad-sitatet røper, var førsteinntrykket udelt positivt, og sånn har det bare fortsatt. Med originalbesetningen intakt – i seg selv verdt en feiring – har Hanna Paulsberg Concept år for år inntatt en stadig mer ruvende posisjon i den norske jazzvirkeligheten. Allerede i 2011 vant bandet den skandinaviske Young Nordic Jazz Comets-konkurransen, og fikk også Trondheim Jazzfestivals talentpris det året. Fire album – «Waltz for Lilli» (2012), «Song for Josia» (2014), «Eastern Smiles» (2016), «Daughter of the Sun» (2018) – og et stort antall konserter i inn- og utland, spesielt i Frankrike, speiler så vel kvartettens kollektive utvikling som de fire medlemmenes individuelle vekst og modning, og nå i jubileumsåret blir det nye muligheter til å høre Hanna Paulsberg Concept. En rekke konserter, med og uten gjester, står på programmet, og publikum kan regne med å få servert nye låter og velkjent bandrepertoar i skjønn forening.

Alt har en begynnelse, og Hanna Paulsberg Concept ble til i 2010 som saxofonist/komponist Hanna Paulsbergs eksamensband ved Jazzlinja på NTNU. Siden da har kvartetten vært hovedprosjektet hennes, men ikke uten konkurranse fra virksomheten hennes som hovedmotor i con amore-prosjektet og publikumsfavoritten GURLS, og som frilansmusiker i flere utgaver av Trondheim Jazzorkester. Hun har vært norsk representant i Den Europeiske Kringkastingsunionens ungdomsstorband, har ledet sitt eget bestillingsverkensemble med Bobo Stenson og Laura Jurd i besetningen og er en av musikerne i Anja Lauvdals Joni Mitchell-hyllest. Hun er NTNU-ambassadør, medvirker på plater med bl.a. Espen Rud, og har også rukket å fullføre en mastergrad ved Norges musikkhøgskole. Kvartetten har likevel aldri blitt parkert. Da Hanna Paulsberg Concept startet et særdeles vellykket plate- og konsertsamarbeid med den svenske trompeteren Magnus Broo (Atomic m.m.) i 2018, viste den til fulle et band med gnist og glød i behold, til tross for at også Grönberg, Fiske og Hulbækmo er travelt engasjert i andre band og prosjekter. Nå i jubileumsåret dukker Broo fortsatt opp som gjest på enkelte konserter, mens andre er viet enten kvartetten i sin originale form, eller med Broo pluss ytterligere to gjester, sangeren Elin Rosseland og pianisten Håvard Aufles. Førstnevnte er gjennom mange år vel etablert på øverste vokalhylle i norsk jazz, den andre er en ung, bratt stigende stjerne som har fulgt i kvartettmedlemmenes Jazzlinje-spor 10 år etter. Det blir altså tre ulike utgaver av Hanna Paulsberg Concept som skal møte publikum i jubileumsåret. Men uansett om du møter jubilanten som kvartett, kvartett med gjest eller kvartett med tre gjester, kan du regne med en minneverdig opplevelse i farvannet der jazztradisjon og jazzframtid møtes i form av vital, eventyrlysten musikk.

Terje Mosnes

Oscar Grönberg - Hanna Paulsberg - Trygve Waldemar Fiske

Oscar Grönberg - Hanna Paulsberg - Trygve Waldemar Fiske

Hans Hulbækmo

Hans Hulbækmo

Oscar Grönberg

Oscar Grönberg

Hanna Paulsberg - Trygve Waldemar Fiske

Hanna Paulsberg - Trygve Waldemar Fiske

Trygve Waldemar Fiske - Hans Hulbækmo

Trygve Waldemar Fiske - Hans Hulbækmo

Oscar Grönberg - Hanna Paulsberg - Trygve Waldemar Fiske - Hans Hulbækmo

Oscar Grönberg - Hanna Paulsberg - Trygve Waldemar Fiske - Hans Hulbækmo

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2020

Mats Eilertsen – bass
Thomas Strønen – trommer
Harmen Fraanje – piano

Vinner av Spellemannprisen 2019 (dette året) i Jazz for albumet «And Then Comes The Night»

Mats Eilertsen er en av landets mest ettertraktede musikere gjennom samrabeid med Bendik Hofseth, Håkon Kornstad, Tord Gustavsen, Nils Økland og mange flere.

Mer enn 10 års samspill har gitt trioen en nesten telepatisk fundert trygghet når de konkretiserer meloditemaer i improvisatoriske forløp som leder til formidable konserter. Mats Eilertsen leder an med dype og lyriske basstonen og med de bunnsolide musikerne Harmen Fraanje og Thomas Strønen øser de fra et reservoar av melodirike og nervedirrende låter, og de har fortsatt til gode å levere et likegyldig øyeblikk.

Det er fem år siden deres forrige utgivelse, den nydelige Sails Set fra 2008. Trioen siste album «And then comes the night» på ECM – er en meget kritikerrost plate;
“this is just a lovely album…. ……it unfolds like a dream, light and airy..” Steve Greenlee, Jazztimes Magazine
“..en slags verdensrekord i kreativ kollektiv utvikling av skrevne forløp” Terje Mosnes, Jazz i Norge
«Pianotrioar finst i hopetal. Få er så unike som denne” – Lars Mossafinn. Dag og Tid.
“Den vakre forsiktigheten treffer hardt” – A.Andersen. Aftenposten

www.matseilertsen.com

Noen videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=CgaXkkNDF2I

https://www.youtube.com/watch?v=FD6mLhvLiCA

https://www.youtube.com/watch?v=WNP2P07wlJc

Info fra ECM
https://www.ecmrecords.com/catalogue/1542206046/and-then-comes-the-night-mats-eilertsen-trio

Harmen Fraanje - Mats Eilertsen - Thomas Strønen (foto: Henning Velo)

Harmen Fraanje - Mats Eilertsen - Thomas Strønen (foto: Henning Velo)

Mats Eilertsen (foto: Tore Pettersen)

Mats Eilertsen (foto: Tore Pettersen)

Thomas Strønen (foto: Tore Pettersen)

Thomas Strønen (foto: Tore Pettersen)

Harmen Fraanje (foto: Tore Pettersen)

Harmen Fraanje (foto: Tore Pettersen)

Mats Eilertsen - Thomas Strønen (foto: Tore Pettersen)

Mats Eilertsen - Thomas Strønen (foto: Tore Pettersen)

Harmen Fraanje - Mats Eilertsen - Thomas Strønen (foto: Henning Velo)

Harmen Fraanje - Mats Eilertsen - Thomas Strønen (foto: Henning Velo)

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2020

Kvintetten har fått positiv omtale både nasjonalt og internasjonalt og svært gode tilbakemeldinger på at de er et liveband som overrasker. LFQ er et band som ikke er redde for å sette både emosjonell og politisk agenda.

«Det er ikke hverdagskost å få nye låter pakket inn i papir fra førkrigstida, men denne gjengen gjør det, og de gjør det bra.» Oppland Arbeiderblad konsertanmeldelse

Kommentarer fra Tune Into Jazzklubb på deres egne sider etter konsert 9.1.2020
https://www.facebook.com/pg/tuneinto.no/photos/?tab=album&album_id=773758656367807

Low-Fly Quintet lar seg inspirere av vokaljazzen fra tidlig 1900-tallet. De skriver egne låter og ny-arrangerer klassikere. Besetningen er pianotrio, vokal og cello. LFQ har base i Hamar og de siste par årene har de blitt svært populære i hjembyen, både blant jazzelskere og dem som vanligvis foretrekker andre sjangere.

Konsertene til LFQ gir en følelse av å befinne seg på jazzklubb i New York på tidlig 30-tall. Publikum blir tatt med på en emosjonell berg- og dalbane, der vi opplever klangene fra en av jazzens flotteste perioder. Både latter og tårer har forekommet blant tilhørerne. LFQ har spilt konserter, eventer og festivaler rundt om i Norge og beskrives som et liveband som overrasker.

Nå har de sluppet sin andre plate «Winter Love Song». Etter plateslippet i et fullsatt «Festiviteten» i Hamar, rullet Hamar Arbeiderblad terningkast 6 og sosiale medier kokte.

Da jazzkvintetten ga ut debutplaten, "Stop For A While" på Losen Records i oktober 2017 ble det trillet terningkast 6 på terningen hos flere anmeldere og de høstet godord fra jazzanmeldere også i det store utland. Bl.a. annet skrev det anerkjente jazzmagasinet Down Beat i USA; «(…) A modern take on a bluesy 30s sound (...) the group shows it’s potential in appealing takes on vintage songs. (February issue 2018)

Low-Fly Quintet er:
Camilla Tømta - vocals
Siri Snortheim - cello
Ole Gjøstøl - piano
Skjalg Lidsheim - percussion
Uri Sala - upright bass

Low-Fly Quintet

Low-Fly Quintet

Camilla Tømta

Camilla Tømta

Ole Gjøstøl

Ole Gjøstøl

Camilla Tømta - Skjalg Lidsheim - Siri Snortheim

Camilla Tømta - Skjalg Lidsheim - Siri Snortheim

Low-Fly Quintet

Low-Fly Quintet

Uri Sala

Uri Sala

Skjalg Lidsheim - Siri Snortheim

Skjalg Lidsheim - Siri Snortheim

Ole Gjøstøl

Ole Gjøstøl

Camilla Tømta - Uri Sala

Camilla Tømta - Uri Sala

Skjalg Lidsheim - Siri Snortheim

Skjalg Lidsheim - Siri Snortheim

Low-Fly Quintet

Low-Fly Quintet

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2020

Siden starten 1992 har The Real Thing spilt mer enn 1 500 konserter og solgt over 55 000 plater med hardtsvingende, orgelbasert souljazz, inspirert av storheter som Jimmy Smith, Jack McDuff, George Benson og Wes Montgomery.

Bandet som "aldri går av scenen i tørr smoking" har opparbeidet seg en solid fanskare også utenfor jazzmenigheten. Organisten Palle Wagnberg, gitaristen Staffan William-Olsson, saksofonisten Dave Edge og trommeslageren Hermund Nygård gleder seg til å fyre opp turnébussen, løfte 200 kg Hammondorgel, sjekke at sløyfa er rett og gyve løs på gammelt og nytt repertoar, ikke minst fra platen ”Oh No, Not The Real Thing Again…”

Palle Wagnberg - Staffan William-Olsson - Dave Edge

Palle Wagnberg - Staffan William-Olsson - Dave Edge

Hermund Nygård

Hermund Nygård

Palle Wagnberg

Palle Wagnberg

Staffan William-Olsson - Dave Edge - Hermund Nygård

Staffan William-Olsson - Dave Edge - Hermund Nygård

Palle Wagnberg

Palle Wagnberg

Staffan William-Olsson

Staffan William-Olsson

Dave Edge - Hermund Nygård

Dave Edge - Hermund Nygård

Hermund Nygård - Dave Edge

Hermund Nygård - Dave Edge

The Real Thing

The Real Thing

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2020

Beate måtte ut av Stjernekamp, men kommer til Hadeland... som Beady Belle.

Beady Belle, norsk soul/jazz-vokalist og låtskriver.

Beate S. Lech, alias Beady Belle er en høyt anerkjent vokalist og artist, som nok ikke var så allment kjent i Norge før høsten 2019 da hun var en av artistene i Stjernekamp på NRK.

Hun hadde lenge hatt sitt dedikerte publikum, men for folk flest i Norge var hun nok et ubeskrevet blad. I Stjernekamp gjorde hun seg særdeles bemerket. Hun evnet å sette sitt helt særegne preg på alle låtene hun sang. Tok grep om musikken og gjorde den til sin -uansett sjanger. Hun høstet mange lovord blant dommerne og terningene trillet høyt blant anmelderne. Stjernekamp ble en døråpner til det store publikummet i Norge, som nå endelig kan få gleden av å oppleve hennes enorme musikalske kraft og fantastiske stemme.

Beady Belle kan skilte med et tyvetalls plateutgivelser. Hun startet som frontvokalist i bandet Folk & Røvere i 1996. Videre gav hun ut to jazz-album med prosjektet Metropolitan i samarbeid med Jon Eberson. Hun har også gitt ut et salmealbum og et julealbum i samarbeid med George Riedel (bassist og komponist for Astrid Lindgren) og også det anerkjente koret SKRUK. Men Beady Belle er først og fremst kjent for sine egenproduserte utgivelser, der hun er frontvokalist, bandleder og skriver alt av musikk og tekst. Hun har til nå gitt ut åtte kritikerroste album (på Bugge Wesseltofts plateselskap).

Dagbladets anmelder trillet høyt på terningen og kalte henne "Norges svar på Beyonce".

Hun har turnért i store deler av verden siden tidlig 2000-tall. Og har samarbeidet med verdensstjerner som Jamie Cullum og R&B artisten India Arie, samt Jarle Bernhoft og Joshua Redman. Disse har også sunget og spilt på Beady Belles album. Hun har sunget på store internasjonale festivaler og konsertscener -bl.a. Royal Albert Hall. Liveopptredenen til Beady Belle er kjent for sin nerve og temperatur. Beady Belle har spilt i over 167 byer i 28 land.

"Scenen er en naturlig arena for meg. Og det er en forlenget arm av det å skape musikk", sier Beady Belle. "Jeg ønsker ikke at musikken skal stivne i én form, for så å bli gjentatt og gjentatt. Jeg vil at den skal utvikle seg og leve!". I liveopptredenen til Beady Belle er musikken åpnet opp, så det er rom for improvisasjon og lek. To Beady Belle konserter er aldri like. "Jeg elsker å ta sjanser på scenen", smiler Beady Belle. Live-uttrykket er eksplosivt og rått, samtidig som det er nært og skjørt -og med grooven solid plantet i kjernen av det hele. Og kronen på verket er som alltid Beady Belles fløyelsmyke stemme som snor seg lekende lett, men med rivende nerve og tilstedeværelse. Det hypnotiserer og pirrer…

Beady Belle - vokal
David Wallumrød - tangenter
Marius Reksjø - bass
Bjørn Sæther - trommer
Sofie Tollefsbøl - kor
Anja Martine Mørk - kor
Anders Aasebøe - lyd

Bjørn Sæther - Beady Belle - Marius Reksjø - Anja Martine Mørk - Sofie Tollefsbøl - David Wallumrød

Bjørn Sæther - Beady Belle - Marius Reksjø - Anja Martine Mørk - Sofie Tollefsbøl - David Wallumrød

Bjørn Sæther - Beady Belle - Marius Reksjø

Bjørn Sæther - Beady Belle - Marius Reksjø

Anja Martine Mørk - Sofie Tollefsbøl - David Wallumrød

Anja Martine Mørk - Sofie Tollefsbøl - David Wallumrød

Bjørn Sæther - Beady Belle - Marius Reksjø - Anja Martine Mørk - Sofie Tollefsbøl

Bjørn Sæther - Beady Belle - Marius Reksjø - Anja Martine Mørk - Sofie Tollefsbøl

Bjørn Sæther - Beady Belle

Bjørn Sæther - Beady Belle

Anja Martine Mørk - Sofie Tollefsbøl - David Wallumrød

Anja Martine Mørk - Sofie Tollefsbøl - David Wallumrød

Bjørn Sæther - Beady Belle - Marius Reksjø - Anja Martine Mørk - Sofie Tollefsbøl - David Wallumrød

Bjørn Sæther - Beady Belle - Marius Reksjø - Anja Martine Mørk - Sofie Tollefsbøl - David Wallumrød

Bjørn Sæther - Beady Belle - Marius Reksjø - Anja Martine Mørk - Sofie Tollefsbøl - David Wallumrød

Bjørn Sæther - Beady Belle - Marius Reksjø - Anja Martine Mørk - Sofie Tollefsbøl - David Wallumrød

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2020

Nære og inderlige stemninger, sterke melodier og solid musikalitet i et sjelfullt samspill. Det er hva duoen Kristin & Kvistum handler om.

Kristin Sevaldsen og Lars A. Kvistum oppsummerer fem års samarbeid med et nytt akustisk duo-album. Hovedtyngden av materialet har de hentet fra hver sine tidligere plateutgivelser, men her er låtene befridd fra de opprinnelige band-arrangementene. Bare sopransaksofon og flygel står igjen. Musikken er skjør og naken, men den puster og lever. Albumet byr også på et knippe helt nye låter.
Alt er innspilt i løpet av én intens dag i Stable Studios i Oslo.
Duoen Kristin & Kvistum har samarbeidet siden 2013, samt utgjort kjernen i Kristin Sevaldsen Group (KSG) og hennes solo-utgivelser i 2015 og 2017.
Idéen med dette albumet er først og fremst å presentere det lyriske materialet i en ren og nedstrippet form. Acoustic er et ærlig album som lar seg gjenskape live på scenen. Publikum kan gå hjem og lytte mer til musikken de nettopp har hørt, mens nye arrangører skal vite hva de får når de ønsker å engasjere denne duoen til sitt event.
Her er delikate improvisasjoner, med tydelige referanser til jazz, folkemusikk og filmmusikk. Musikerne lar lytteren komme tett på. De lar pusten fra saksofonisten og knirkingen fra pianokrakken og pedalene høres når de spiller. Det er intimt og helt akustisk.

Saksofonist og komponist Kristin Sevaldsen har utgitt fire soloalbum og har hovedsakelig jobbet som soloartist med en klar musikalsk signatur. I tillegg har hun også arbeidet som freelance-musiker både nasjonalt og internasjonalt.
Hør Kristin på Spotify og YouTube.

Pianist og komponist Lars A. Kvistum har et tydelig særpreg som særlig kommer til uttrykk på hans tre soloutgivelser med synthmusikk. Foruten solokarrieren har han arbeidet som freelance-musiker i flere år, nasjonalt og internasjonalt.
Hør Kvistum på Spotify og YouTube.

www.kristinsevaldsen.com

01 - Lars A. Kvistum - Kristin Sevaldsen.jpg
02 - Lars A. Kvistum - Kristin Sevaldsen.jpg
03 - Lars A. Kvistum - Kristin Sevaldsen.jpg
04 - Lars A. Kvistum - Kristin Sevaldsen.jpg
Posted
AuthorHenning Velo
Categories2019

Det er et særdeles samspilt og vitalt band med flere nye unge utøvere som kommer til Hadeland for å levere Erlend Skomsvolls arrangementer av Torun Eriksens musikk og tekster. Inkludert et par helt nye låter som Torun og Erlend har komponert og arrangert nå i høst.

“Denadas store kveld» skrev Dagsavisen etter premiere-konserten på Kongsberg jazzfestival i 2017. Det som skulle være et festivalprosjekt ble til et turnéprosjekt, og hittil er det blitt mer enn 20 konserter med dette konseptet, fra Bremen til Mo i Rana, inkludert konsertopptak med NRK-TV på Nasjonal jazzscene og et livealbum på Jazzland Recordings. Albumet «Live in Bremen» ble sluppet i alle formater våren 2019. Konserten på Brandbu blir også bandets sesongavslutning for 2019.

Det kunstneriske utgangspunktet for prosjektet er Torun Eriksens album «Grand White Silk», som etter hvert er blitt komplettert med mer repertoar. Alle tekster og all musikk er komponert av Torun Eriksen og arrangert for Ensemble Denada av Erlend Skomsvoll. Skomsvoll tar Eriksens elegante pop-estetikk og bobler den sammen med vindskeiv euro-jazz. Så spisses det hele med sørstats-dampende soul. Resultatet er blitt noen små noveller fra hverdagslivet, med spennvidde fra New Orleansk discogroove og sousafon til rocka og smått burleske uttrykt i retning ESP eller Tom Waits. Men jazz er det okke som, og arrangør Skomsvoll har satt av godt med plass i partiturene til Ensemble Denada’s formidable solister.

MEDVIRKENDE:

Torun Eriksen (vokal, komponist og tekstforfatter)

Frank Brodahl (trompet, piccolotrompet)
Marius Haltli (trompet)
Anders Eriksson (trompet, flygelhorn)
Even Kruse Skatrud (trombone, sousafon)
Nils Andreas Granseth (trombone)

Martin Myhre Olsen (altsaks)
Børge Are Halvorsen (altsaks, fløyter)
Atle Nymo (tenorsaks, bassklarinett)
Tina Lægreid Olsen (baritonsaks)

Olga Konkova (piano)
Jens Thoresen (gitar)
Per Mathisen (bass)
Øystein Aarnes Vik (trommer)

Thor-Ivar Lund (lyd)

Ensemble Denada drives av Østnorsk jazzsenter med tilskudd fra Norsk kulturråd.
Produksjonen er støttet av NOPA og Norsk kulturråd.

NRK TV
https://www.youtube.com/watch?v=ZtJNAoiHXYc


Live in Bremen - anmeldelse av Terje Mosnes
https://jazzinorge.no/anmeldelse/fullt-sus-i-silkeserken/

www.ostnorsk.jazzinorge.no/ensemble-denada/
www.toruneriksen.no

01 Ensemble Denada m Torunn Eriksen.jpg
02 Ensemble Denada m Torunn Eriksen.jpg
03 Ensemble Denada m Torunn Eriksen.jpg
04 Ensemble Denada m Torunn Eriksen.jpg
05 Ensemble Denada m Torunn Eriksen.jpg
06 Ensemble Denada m Torunn Eriksen.jpg
Posted
AuthorHenning Velo
Categories2019

Kristin Asbjørnsen – vokal

Olav Torget – gitarer & vokal

Suntou Susso – kora & vokal

Kristin er en av de mest orginale og kritikerroste stemmer i norsk musikk gjennom de siste 25 år. Hennes kunstneriske uttrykk har møtt stor interesse, gjennom mangeårig internasjonal konsertvirksomhet. I fjor utkom Kristins siste album Traces Of You til strålende mottagelse.

Sangene åpnet nytt terreng i Kristins mangefasetterte univers. Med sterk meloditeft og poetisk lyrikk veves gitarer, vestafrikansk kora og stemmer sammen i et særdeles vakkert og meditativt lydlandskap. Musikken bærer avtrykk fra vestafrikansk musikk, vuggesanger og kontemplativ, nordisk jazz.

Albumet tok utgangspunkt i sanger fra Kristins bestillingsverk “Traces of You” for Global Oslo Music i 2016. Utgivelsen ble etterfulgt av konserter i Norge, Tyskland, Italia og Spania. En rekke nye konserter står for tur i Europa høsten 2019.

Sildrende afrikanske ornameneter står i lekende dialog med et klangfylt gitarunivers. Kristins lyrikk er oversatt til vestafrikansk mandinka, i berørende samsang med Suntou. Sangene er som váre fornemmelser; om livsavtrykk, nærvær og kjærlighetens omdannelser.

Kristins Traces Of You musikk og hennes personlige tolkninger av afroamerikanske spirituals danner ramme for kommende konserter. Det er alltid en stor opplevelse å høre Kristin på scenen, og det er duket for en unik konsertopplevelse med Kristin og hennes to eminente musikere.

Kristin Asbjørnsen er en av de mest kritikerroste stemmene i europeisk musikk gjennom de siste 20 år. Hennes kunstneriske uttrykk har møtt stor interesse, gjennom mangeårig internasjonal virksomhet. I 2013 utgav Kristin det kritikerroste soloalbumet ”I’ll Meet You In The Morning” (Universal/Emarcy) – som videreførte hennes mangeårige arbeid med afroamerikanske spirituals. I 2009 utgav Kristin ”The Night Shines Like The Day” og hennes første soloalbum ”Wayfaring Stranger – A Spiritual Songbook” 2006 (som solgte til Platina) og ”Factotum” (Soundtrack-album – Charles Bukowski/Bent Hamer), markerte for alvor hennes virke som sanger og låtskriver internasjonalt. Kristin har hatt flere større samarbeid med den sørafrikanske acappella gruppen Ladysmith Black Mambazo. I en årrekke har Kristin konsertert med pianist Tord Gustavsen, og hun har utarbeidet konsertforestillinger i samarbeid med forfatter Hanne Ørstavik. Kristin var i mange år sentral i ensemblene Krøyt, Dadafon og Kvitretten. Kristin har vunnet Spellemannspriser, Alarmpris, Edvardpris, Kanon-pris (Beste Filmmusikk) og den Franske Mondomix-Babel Med Award for sin musikk. Kristin var bl.a utdannet fra jazzlinja ved Trøndelag Musikkonservatorium. www.kristinasbjornsen.com

Kristin og Olav Torget har utviklet et tett kammerspill gjennom mange års musikalsk samarbeid. Gitarspillet til Olav er i særklasse, hans uttrykk er blant annet utviklet gjennom mangeårig fordypning i sør- og vest-afrikanske musikktradisjoner (særlig griot-musikk fra Senegal). Olav er flittig brukt gitarist i ulike pop/jazz/verdensmusikk sammenhenger. Han utgav et solo-album "Suburban Jive" i 2007 til strålende omtaler og har også produsert en rekke album for ulike artister.

Suntou Susso er oppvokst i en griotfamilie i Gambia og sammensmelter sin rike mandinka tradisjon med nye musikalske impulser. Han har en sterk lyrisk og groovy kraft, og er i dag en mye brukt koraspiller, perkusjonist og sanger i England. Han medvirket bla som koraspiller, sanger og komponist på den svenske ”Medan Vi Lever” filmen og spiller bla med Seckou Keita og i Ghazalaw ensemblet.

Olav Torget - Kristin Asbjørnsen - Suntou Susso

Olav Torget - Kristin Asbjørnsen - Suntou Susso

Suntou Susso

Suntou Susso

Olav Torget

Olav Torget

Kristin Asbjørnsen

Kristin Asbjørnsen

Olav Torget - Suntou Susso - Kristin Asbjørnsen

Olav Torget - Suntou Susso - Kristin Asbjørnsen

Posted
AuthorHenning Velo
Categories2019

Dette sterke trio-formatet med Marilyn, Krister og Josefine har eksistert i mange år. Marilyn har jobbet tett med de to andre musikerne i flere forskjellige konstellasjoner helt siden de møtte hverandre i år 2000, under et kulturprosjekt i forbindelse med åpningen av broen mellom Sverige og Danmark. I den anledning skrev Marilyn et bestillingsverk for et svensk/dansk samarbeid.

I 2014 ga trioen ut sin rikt fasetterte og natur-inspirerte musikk på cd'en "Flamingo Sky".

Trioens musikk er for det meste skrevet av Marilyn Mazur, men alle tre bidrar med tekst og musikk, og utrykket er fantasifullt og kollektivt. Poetisk musikk med et sterkt rytmisk og energisk element.

Marilyn Mazur - Komponist, bandleder, perkusjonist og pianist. Hun er født i New York i 1955 og har bodd i Danmark siden 1961. I sine yngre år var hun aktiv som danser og pianist, og siden midten av 70-tallet som perkusjonist/trommeslager, komponist og bandleder i utallige konstellasjoner. I tillegg har hun i lang tid vært medlem i gruppene til bl.a. Miles Davis, Wayne Shorter og Jan Garbarek. Marilyn leder mange av sine egne Skandinavia-baserte orkestre og prosjekter: Celestial Circle (ECM-album 2011), Marilyn Mazur Group (2010 CD-Tangled Temptations &The Magic Box), Percussion Paradise, Future Song (med bl.a Nils Petter Molvær) og Elixir (hennes soloalbum 2008 for ECM) samt den nye, store kvinnegruppen Shamania.-

Josefine Cronholm - Vokalist fra Sverige, bor i København. Utdannet ved Rhythmic Conservatory. Josefine var medlem i Marilyn Mazur’s Celestial Circle og Percussion Paradise, og er nå del av Shamania. Hun har også spilt og spilt inn med Django Bates, Pierre Dørge’s New Jungle Orch. og Steen Rasmussens brasilian Quinteto. I tillegg har hun gitt ut tre cd'er under sitt eget navn, der den siste, “Songs of the Falling Feather”, er ute på den tyske ACT-etiketten. Med sin vakre stemme og sin sterke musikalske allsidighet er hun en ettertraktet solist i mange spennende prosjekter.

Krister Jonsson - Gitar. Bor i Malmø, Sverige og er en meget populær og fleksibel musiker med et spekter som omfavner det meste. Han har spilt med Offpiste Gurus, Marilyn Mazur Group, Viktoria Tolstoy, Hanne Boel, Bo Stief og mange andre i Sverige, Danmark og fjernere trakter. Med sin egen trio har han gitt ut “Truckload Deluxe” (2014, med Svante Henryson, Dan Berglund og Peter Danemo) og “Waiting for Antonesjka”, som ble fremført sammen med Tromsø Kammerorkester i 2012.

01 Marilyn Mazur Trio.jpg
02 Krister Jonsson.jpg
03 Marilyn Mazur.jpg
04 Josefine Cronholm.jpg
05 Krister Jonsson - Marilyn Mazur.jpg
06 Marilyn Mazur - Josefine Cronholm.jpg
07 Krister Jonsson.jpg
08 Marilyn Mazur - Josefine Cronholm.jpg
09 Marilyn Mazur.jpg
10 Marilyn Mazur Trio.jpg
Posted
AuthorHenning Velo
Categories2019

Bassist, sanger og komponist Ellen Andrea Wang er en av våre mest spennende og kreative unge musikere. Med utgangspunkt i jazzestetikken har hun skapt et personlig og unikt musikalsk uttrykk. Hun balanserer det lyriske og det røffe, det akustiske med det elektriske, og skaper et tidsriktig og urbant sound. 

Wang grunnla av bandet Pixel. Hun har turnert med Manu Katché og Marilyn Mazur, hatt stor suksess med bandet GURLS og trioen Ellen Andrea Wang. Hun fikk den høythengende DNB-prisen på Kongsberg Jazzfestival i 2015. 

Wang har igjennom sitt musikalske virke vist særpreg og selvtillit til å gå egne veier. Med jazzestetikken som utgangspunkt har hun skapt et personlig uttrykk i et sjangeroverskridende landskap av jazz og pop. Som låtskriver har hun markert seg med sine fengende komposisjoner, som spenner fra lyriske ballader til groovy powerlåter. 

Ellen Andrea Wang er både vokalist og komponist, men først og fremst er hun bassist. Derfor er det veldig spennende at hun i dette nye prosjektet tar utgangspunkt i estetikken og filosofien til basslegenden Charlie Haden (1937 - 2014). Charlie Haden var kjent for sin dype og varme basstone. Han hadde en forkjærlighet for det enkle i musikken, men var også en forkjemper for å utvide bassistens rolle fra å være et kompinstrument til å ha en mer sentral, direkte og tydelig tilstedeværelse i samspillet.  

Konserten vil bestå av ca 40 min ny musikk komponert av Ellen Andrea Wang, og ca 30 min nytolkning av Charlie Haden sine låter sydd sammen til en helhetlig konsertopplevelse. 

På gitar vil hun ha med seg den talentfulle britiske gitaristen Rob Luft som er i en klasse for seg når det kommer til luftig og klanglig gitarspill. Han beveger seg i et minimalistisk og kvalitetsbevisst landskap som har mange musikalske referanser til Charlie Haden sin estetikk.

 Konserten er bestilt og produsert av Nasjonal jazzscene, og har urpremiere på Victoria, Nasjonal jazzscene 30. august 2019. 

Bass og pedaler - Galleri Banken, Jaren
Ellen Andrea Wang, Rob Luft - Galleri Banken, Jaren
Ellen Andrea Wang, Rob Luft - Galleri Banken, Jaren
Ellen Andrea Wang, Rob Luft - Galleri Banken, Jaren
05 edit.jpg
Ellen Andrea Wang, Rob Luft - Galleri Banken, Jaren
Ellen Andrea Wang, Rob Luft - Galleri Banken, Jaren
Posted
AuthorHenning Velo
Categories2019

Hilde Louise Asbjørnsen er en kvinne med mange talenter; hun er jazzvokalist, låtskriver, skuespiller og kabaret-artist med flere store musikal-roller bak seg. Men aller nærmest hjertet ligger musikken, noe som over tid har resultert i 10 album, og nå er hun snart klar med sitt 11. solo-album. Hun er blitt sammenlignet med storheter som Marilyn Monroe, Edith Piaf og Peggy Lee, og omtales som like mye musiker og poet, som historieforteller. Under konserten ved Midtsommerjazzen på Hadeland presenteres en miks av Asbjørnsens siste plater i herlig samspill med hennes håndplukkede band; Hilde Louise Orchestra. Det loves også noen smakebiter fra det kommende albumet.

Hilde Louise Orchestra består av:
Hilde Louise Asbjørnsen på vokal
Anders Aarum på tangenter
Jens Fossum på kontrabass
Svein Erik Martinsen på gitar
Hermund Nygård på trommer

Konserten var et samarbeid mellom Hadeland Jazzforum og Randsfjordmuseet, Hadeland Folkemuseum.

01 Publikum.jpg
02 Hilde Louise Asbjørnsen - Erling Bonnevie Hjort.jpg
03 Svein Erik Martinsen.jpg
04 Hilde Louise Asbjørnsen.jpg
05 Anders Aarum - Hermund Nygård.jpg
06 Jens Fossum.jpg
07 Hilde Louise Asbjørnsen - Svein Erik Martinsen.jpg
Posted
AuthorHenning Velo
Categories2019

Som del av Terje Johanssen–dagene spilte Håkon Kornstad i Sct. Petri lørdag 1. juni. Poetene Inger Elisabeth Hansen og Torgeir Rebolledo Pedersen leste egne dikt.

Gratis inngang.

Konserten var et samarbeid mellom Hadeland dialekt- og mållag, Terje Johanssen–dagene og Hadeland Jazzforum. Konserten var avslutningen på poesivandringa oppover Langgutua, med start fra Fagerlund barnehage kl. 11.00.

Kornstad_TenorBattle kopi.jpg
Posted
AuthorHenning Velo
Categories2019

Roy Nikolaisen – Trompet
Ivar Farup – Piano
Uri Sala – bass
Rolv Olav Eide – trommer

“Sammen med flere av Mjøsregionens mest ettertraktede musikere – Roy Nikolaisen på trompet, Ivar Farup på piano, Rolv Olav Eide på trommer – byr bassist og komponist Uri Sala på sine originale og sjangersprengende komposisjoner. Sala, som opprinnelig kommer fra Barcelona, henter inspirasjon fra mange steder i verden og navigerer landskapet mellom bl.a. jazz, klassisk musikk, flamenco, latin, og sørindisk musikk. Kvartetten pendler sømløst fra jazzrock-aktige polyrytmiske grooves til stemningsfulle ballader med preg fra middelhavet, så her er det virkelig noe for ethvert øre.” – Tune Into Jazzklubb, Gjøvik.

Smakebiter finnes her

01 - Ivar Farup - Uri Sala - Roy Nikolaisen - Rolv Olav Eide.JPG
02 - Uri Sala.JPG
03 - Ivar Farup.JPG
04 - Uri Sala - Roy Nikolaisen - Rolv Olav Eide.JPG
05 - Roy Nikolaisen.JPG
06 - Rolv Olav Eide.JPG
Posted
AuthorHenning Velo
Categories2019

The Staffan William-Olsson Trio med bassist Terje Gewelt og trommeslager Hermund Nygård spiller jazzversjoner av poplåter fra forskjellige epoker i stedet for typiske jazzstandardlåter. Torbjørn Egner, Geirr Tveit, Lill Lindfors, Burt Bacharach, Ricky Martin, ABBA, Patsy Cline, Franz Liszt – ingenting er hellig for denne trio som fikk følgende omtale i det amerikanske jazzbladet Cadence for debutplaten "POP!":

"William-Olsson isn't a postmodern trickster figure: what's a surprise and pleasure about this disc is his demonstration of how a quite straightforward approach to this material can sound just right. Jazz fans should not be deterred by the CD´s unlikely choice of repertoire: «Pop!» is as satisfying a Jazz-guitar disc as any of recent years.”

02 Staffan William-Olsson Trio.jpg
03 Terje Gewelt.jpg
04 Staffan William-Olsson & Hermund Nygård.jpg
05 Hermund Nygård.jpg
06 Staffan William-Olsson.jpg
07 Staffan William-Olsson Trio.jpg
Posted
AuthorHenning Velo
Categories2019